"Taide on kasvatuksen
lähtökohta"
Jokaisessa lapsessa on
suunnaton määrä luovuutta ja välitöntä ilmaisukykyä. Steinerpedagogiikka pyrkii
tukemaan ja vahvistamaan näitä voimia, jotta ne säilyisivät läpi elämän
ihmisyyden perustana, jolle sivistys ja elämäntaito rakentuvat.
Elämänruumiin kehitysvaiheessa
taide on todella merkittävässä roolissa, sillä sen muovautumiseen vaikuttavat
voimakkaimmin tunteet ja mielikuvat, joita taide parhaimmillaan synnyttää. Siksi myös tiedollisen opetuksen läpäisee
taiteellinen elementti, jolla pyritään herättämään lapsen taiteellista aistia
ja kehittämään kauneustajua. Päämääränä ei kuitenkaan ole kasvattaa
tulevaisuuden Michael Angeloita tai Mozarteja, vaan tarkoituksena on taiteen
avulla luoda elävä yhteys opetettavaan ainekseen. Taideopetuskaan ei siis ole lopputulosta,
vaan itse prosessia, kasvua varten.
Sen lisäksi, että
tiedollisessa opetuksessa hyödynnetään paljon taideopetusta, eroaa
steinerkoulussa opetettavien taideaineiden opetus normaalista peruskoulusta, ja
niitä on enemmän. Jokaisella opetettavalla taideaineella on oma ainutlaatuinen
laatunsa, joka puhuttelee kehittyvää elämänruumista.
Muotopiirustus
Muotopiirustus on
steinerkoulujen erityinen oppiaine, jota opetetaan viidellä ensimmäisellä
luokka- asteella. Muotopiirustuksen perustana lapselle on liikkeen laadun
kokemus. Piirtäminen aloitetaan liikkumalla muodot jaloilla lattialla, sen
jälkeen lapsi piirtää muodon sormellaan ilmaan, sitten hahmottelee sormella
paperille, jonka jälkeen vasta lopuksi piirtää sen vahaliidulla paperille. Heti
ensimmäisenä koulupäivänään lapsi piirtää suoran ja kaarevan viivan. Tämä suora
ja kaareva muoto on koko muotopiirustuksen pohja.
Muotoon eläytymien ja
muodon hahmottaminen paperille muovaa lasta itseään. Se vahvistaa hänen
muotovoimaruumistaan; lapsen liike saa muodossa näkyvän ilmauksen. Tämä kokoaa,
eheyttää ja rauhoittaa lasta kokonaisvaltaisesti.
Kuvataide
Maalaus on luokilla 1-8
integroitu pääaineeseen, sillä se ravitsee lapsen tunne-elämää ja
taidekokemuksilla on parhaimmillaan suuri kasvattava merkitys. "On aivan
sama kuinka kömpelösti lapsi muovaa tai maalaa, toiminta herättää hänen
sielunvoimiaan. " (Rudolf Steiner)
Lapset maalaavat
vesiväreillä "märkää märälle" tekniikalla, joka antaa lapselle
liikkuvia ja voimakkaita väriaistimuksia ja tunnelmia. Maalaus on etenkin
aluksi puhdasta värien tutkimista, jossa ulkoinen muoto on jälleen kerran
sisäisen kokemuksen ilmausta. Ennen maalausta kerrotaan monesti myös tarinoita,
jotta saadaan lapsi osallistumaan koko olemuksellaan prosessiin, ja herätetään
hänet elämään väreissä.
Eurytmia
Eurytmia on steinerkoulujen
erityinen taideoppiaine, jossa sykkii vahvasti koko steinerpedagogiikan sydän; se
on liikuntataidetta, jonka tarkoituksena on yhdistää fyysiset liikkeet sielun
liikkeisiin ja luoda harmoninen suhde henkisyyden ja kehollisuuden välille.
Usein eurytmiassa tulkitaan jotakin taiteellista sisältöä, kuten runoa tai
musiikkia, jonka herättämästä sisäisestä tunteesta löydetään ulkoinen liike.
Eurytmia alkaa jo
päiväkodissa, satueurytmialla, jossa lapset liikkuvat eläväksi sadun tapahtumia
ja henkilöitä. Siitä siirrytään luontevasti ensimmäiselle luokalle, jossa
esitellään geometrisiä muotoja edelleen sopusoinnussa lapsen mielikuvituksen
kanssa, suora viiva voidaan kokea "kultaisena siltana" ja piirimuoto
vaikkapa "aurinkona". Ympyrän
muoto on eurytmiatunnin lähtökohta: tunti alkaa piiristä ja loppuu siihen.
Musiikki
Steinerkoulun
kansainvälisessä opetussuunnitelmassa kirjoitetaan musiikista näin:
"Musiikki ei ole vain yksi lukujärjestyksessä oleva aine, vaan se on mielentila.
-- Tämä mielentila täytyy luoda joka tunnilla." Tämän voisi ymmärtää
havainnollistavan sitä, miten opetuksessa pyritään jatkuvasti harmonisoimaan
lapsen tunne, tahto ja ajattelu, kuten musiikissa sointuvat yhteen melodia,
rytmi ja harmonia. Näin tulisi opetuksessa aina olla läsnä eräänlainen
musiikillinen elementti. Musiikki, laulu ja rytmileikit ovatkin konkreettisesti
esillä heti ensimmäisestä koulupäivästä lähtien; musiikkia luodaan, kuunnellaan
ja koetaan, käyttäen sitä opetuksen apuna lähes kaikilla oppitunneilla.
Ensimmäisellä ja toisella
luokalla lapset opettelevat pentatonisia melodioita jäljittelemällä opettajaa.
Lapsi laulaa, liikkuu rytmejä ja oppii soittamaan pentatonista huilua.
Kolmannella luokalla tapahtuu musiikin opetuksessa merkittävä muutos, kun
lauluja lauletaan pentatonisen asteikon ulkopuolelta ja otetaan käyttöön
diatoninen huilu.
Kommentit
Lähetä kommentti