Steiner kuvaa teoksessaan
"Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta" tämän ikäkauden tärkeimmäksi
kasvatuskeinoksi "henkistä havainnollisuutta" ja "tuntevaa
ymmärtämistä." Kertomusten ja satujen avulla pyritään ruokkimaan lapsen
mielikuvitusta ja luomaan henkisesti rikkaita mielikuvia, jotka samalla
kehittävät lapsen tajua oikeasta ja väärästä. Opetuksen sisällön juurien tulisi
levätä ikuisissa, henkisissä lainalaisuuksissa, mutta samaan aikaan sen tulisi
nousta siivilleen, elämään vahvasti tässä hetkessä, jotta se puhuttelisi
kasvavaa lasta.
Rudolf Steinerin henkinen
katsomus lapsesta ja hänen kasvatuksestaan pyytää meitä havaitsemaan lapsessa
korkeamman maailman lähetin, joka voi tuoda meille viestiä paljosta, johon itse
emme enää ole täysin yhteydessä. Lapsi on luonnostaan yhtä henkis-sielullisen
maailman kanssa ja mikäli älyllisiä käsitteitä ei väkisin pakoteta lapseen
liian aikaisin, hän elää täysin elämänvirrassa, pyrkien luonnostaan tasapainoon
ympäristönsä kanssa. Tästä aikuinen voi oppia paljon, mutta hänen ei kuitenkaan
tulisi heittäytyä ihannoimaan lasta tavalla, joka suosii kaikkien viettien
ailahtelua ja hetkessä elämistä kokonaisuudesta ja seurauksista
piittaamattomana. Siksi Steiner korostaakin esitelmissään juuri henkisesti, ei
aistillisesti, havainnoivaa opetusta.
Aistittavat asiat tulisi
nähdä elävinä henkisinä ilmiöinä, elämän ilmauksina: "Havainnon tulee tänä
ikäkautena olla henkisesti mielekästä. Ei riitä, että tutkitaan kasvia,
siementä, kukkaa pelkästään aistihavaintona. Siemenjyvä ei ole yksin sitä,
minkä silmä siinä näkee. Siemenessä piilee näkymättömänä koko kasvi. Tunteella,
mielikuvituksella, sydämellä on elävästi tajuttava, että siinä piilee enemmän
kuin aistit havaitsevat; maailman salaisuudet on tajuttava myös tunteella.
", kirjoittaa Steiner. Tämä kuvaa osuvasti sitä mitä Steiner
"henkisellä havainnollisuudella" ja "tuntevalla ymmärtämisellä"
tarkoitti.
Tämän henkisen ja
kokonaisvaltaisen oppimiskäsityksen voi nähdä suurimpana erona
steinerpedagogiikan ja perusopetuksen välillä. Vaikka perusopetus pyrkiikin
vihdoin uudistamaan opetusmenetelmiään, ja vuonna 2016
voimaantullessa uudessa opetussuunnitelmassa on annettu paljon aikaisempaa
enemmän arvoa taiteelle, liikunnalle, ja jopa sosiaalisten- ja tunnetaitojen
kehittymiselle, kumisee pedagogiikkaa edelleen henkistä tyhjyyttä. Se pyrkii
nyt korostamaan pelkän älyllisyyden lisäksi myös muita ihmisyyden osa-alueita,
ja herättämään ehkä myös oppilaan aisteja kokonaisvaltaisemmin. Kuitenkaan se
ei uskalla tunnetaitojenkaan kohdalla puhua henkisestä todellisuudesta, näkyvän
ja näkymättömän vuorovaikutuksesta, saati kasvattajan ja lapsen
ainutlaatuisesta suhteesta, jonka perusta on puhtaasti henkis-sielullisissa
lainalaisuuksissa: rakkaudessa, totuudessa ja hyvyydessä.
Abstrakti älyn ja
välittömän aistihavainnon korostaminen juontavat juurensa samasta
materialistisesta maailmankatsomuksesta, jonka ylittämiselle koko Rudolf
Steinerin elämäntyö perustui. Hän tahtoi osoittaa, ettei tieto rajoitu
fyysisiin aisteihin, eikä pelkällä yksipuolisella älyn kehittämisellä tapahdu
kokonaiseksi, sivistyneeksi ihmiseksi kasvamista. Siksi kasvattajan tärkein
tehtävä on auttaa lapsi yhteyteen omaan elämäntehtäväänsä, välittämään oma
yksilöllinen viestinsä maailmaan. Kasvattaja tukee lasta oppimisessa,
tiedostaen täysin sen, ettei tarkoitus ole mitata ulkoista suorituskykyä, vaan
auttaa lasta työskentelemään esiin oma itsensä. Tämä sama työtehtävä on myös
aikuisella itsellään, ja siksi hän ei hoputa, painosta tai odota lapselta
valmiita täydellisiä tuloksia. Hän ymmärtää kasvun ja oppimisen olevan ikuinen
ja jatkuva muutosprosessi, jonka rakastava ja ymmärtävä ilmapiiri tekevät mahdolliseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti